Verslag informatie avond groep 7

ingevoerd op 03-09-2015

 

Informatieavond groep7

d.d. 25 augustus 2015

1: Even voorstellen: Maandag t/m donderdag staat meester Ger voor de groep, op vrijdag juf Martine

Juf Carla loopt dit jaar haar LIO-stage in groep 7

 

2:   -  In de eerste week is het ons opgevallen dat de kinderen moeite hebben met hun beurt afwachten en veel reageren op elkaar. Hier gaan we de eerste periode echt aan werken met elkaar om rust in de groep te krijgen . Dit doen we door de kinderen die goed werken positief te benaderen. O.a. met classdojo. De kinderen kunnen op allerlei manieren punten verdienen (helpen/snel klaar/stilwerken etc) Zij kunnen individueel (soms klassikaal) een beloning verdienen.

Iedere week wordt er (willekeurig) een kanjer van de week gekozen. Dit kind staat de hele week in het zonnetje (traktatie, leuke klusjes etc)

Begin van de dag is stillezen. Een welkomstwoordje staat vaak op het bord

Het dagrooster staat op het linker zijbord

Het maandrooster staat op de deur. Ook op de Willibrordsite bij groep 7. Hier staan o.a. ook de toetsdata op.

 

3: Ook in groep 7 werken wij weer met Snappet. De kinderen kunnen hierdoor ook op hun eigen niveau en in hun eigen tempo werken. Doordat ze altijd aan het werk kunnen (sommen tijdelijk overslaan, extra werk maken) leren ze omgaan met uitgestelde aandacht.

 

4: - Op het rechter zijbord staat de weektaak (taken die niet in de les zijn afgekomen). Deze kun je maken als je je gewone werk af hebt.

 

5: - huiswerk: kinderen die met bepaalde lesstof moeite hebben kunnen huiswerk mee naar huis krijgen. Het is handig als u als ouder het kind daarbij helpt. Zo kunnen fouten direct ondervangen worden. Op het huiswerk staat ook vaak een voorbeeld opgave hoe het kind het op school krijgt aangeleerd. Volgt u a.u.b. deze methode en ga het niet op een andere manier uitleggen om verwarring te voorkomen. U kunt uiteraard ook altijd bij de leerkracht terecht.

Ook de tafels zijn van groot belang. Dit kan grote tijdwinst opleveren. Tafels komen heel veel voor (grote keersommen/deelsommen/breuken etc)

De kinderen krijgen dit jaar topografiekaarten mee naar huis. De ene kant is ingevuld om te oefenen, de andere kant is een blinde kaart om te kunnen overhoren. De kinderen hebben ong. 2 weken de tijd om te leren. (zie maandrooster)

Ook voor IPC kunnen er soms opdrachten mee naar huis gaan.

Wij vragen de kinderen een verzamelmap mee naar school te nemen. Hierin worden de losse papieren bewaard. Aan het eind van de maand gaat deze map mee naar huis, en wordt leeg weer mee naar school genomen.

Door huiswerk te maken leren de kinderen ook plannen. Wij hebben als regel dat als het huiswerk te laat wordt ingeleverd er een extra huiswerkvel mee naar huis gaat (1x kan uiteraard gebeuren en dat zien wij dan ook door de vingers)

 

6: beoordeling van de leerlingen gebeurd op verschillende manieren. Als school hebben wij het Cito Leerling Volg Systeem. Daarnaast de methode toetsen, observaties van de leerkracht en ook tussentijdse toetsjes. Deze toetsjes zijn voor ons als leerkracht om te kijken of ze de stof begrepen hebben en bij het maken van sommen in hun schrift ook goed te zien HOE ze tot een oplossing komen.

Toetsen op papier krijgen ze na correctie ook mee naar huis.

 

7: digibord

8: activiteiten: zie hiervoor het maandrooster. Activiteiten die dit jaar gepland zijn (onder voorbehoud) zijn b.v. bibliotheekbezoek, voorstelling in de Beun, kinderpostzegelactie, schaatsen, museumbezoek Alkmaar. Hierover volgt uiteraard nog informatie.

 

9: klassenouder: Wie wil er dit jaar de klassenouder (s) worden van groep 7. Liesbeth van Zelst (moeder van Sanne) heeft zich alvast aangemeld. Een tweede ouder erbij zou fijn zijn!

Er worden formulieren uitgedeeld waarop ouders zich kunnen aanmelden om te helpen bij diverse activiteiten.

 

10: Afronding/rondvraag: Dit jaar hebben de kinderen geen schrijfmethode meer. Zij gaan door met het geleerde en ontwikkelen langzamerhand een eigen handschrift. Voor ons is leesbaarheid heel belangrijk. De leerlingen werken veel op een tablet maar er wordt nog geschreven met bv taalkaarten/creatief schrijven etc. In de werkschriften wordt  met potlood gewerkt. Zo kunnen fouten uitgegumd worden en blijft het werk netjes.

Dit jaar krijgen de kinderen voor het eerst Engels. Een aantal ouders merkt dat het (eind)niveau soms problemen geeft op de middelbare school. Wij volgen een methode van Engels. De middelbare scholen gaan qua tempo en niveau hier heel verschillend mee om. Wij kunnen hier niet veel aan doen.

Er komt een klassenlijst met namen en adressen

De kinderen gymmen op maandag. Meester Ger zet de materialen voor de hele dag (alle klassen) neer. Hierdoor moeten de kinderen zelfstandig op de fiets naar de gymzaal komen. 8.25 uur aanwezig! De eerste 10 minuten gesprekken van dit schooljaar zijn gesprekken MET het kind. U als ouder zit erbij. Er worden formulieren uitgedeeld met een aantal vragen die het kind thuis moet invullen. Dit formulier wordt meegenomen naar de 10-min gesprekken en n.a.v. het formulier wordt het gesprek gevoerd.

Er was afgelopen jaar geen entreetoets in groep 7.  De eindtoets in groep 8 is later dan de inschrijving van de scholen. U krijgt tegen het eind van groep 7 een voorlopig schooladvies  en in groep 8 een definitief advies van de leerkracht.  Mocht u hier vragen over hebben, dan kunt u het beste contact opnemen met onze IB-er ; juf Kim.