Monitoren van leerlingenHoe volgen wij leerlingen?
| |
Als school stellen we onszelf steeds de vraag of wat we doen goed is voor de kinderen, zo ook over het volgen van de kinderen. We hebben kritisch gekeken naar wat wij nodig hebben om kinderen goed te volgen.
GesprekspartnerAl vrij snel werd duidelijk dat we dit niet alleen kunnen. Het kind zelf speelt hier een grote rol in. Daarom willen wij gesprekken over het kind voortaan vanaf groep 3 voeren met het kind erbij. Het kind zal hierin zoveel mogelijk een gelijkwaardige gesprekspartner zijn. Het zal dus geen eenzijdig gesprek zijn waarbij de leerkracht vertelt hoe het gaat met het kind, de juf of meester zal samen met het kind inzicht geven in de ontwikkeling.
ToetsenDaarnaast spelen de resultaten van het onderwijs vanzelfsprekend een belangrijke rol. Resultaten zijn breed te interpreteren. We spreken dus over leerresultaten maar ook het resultaat van de sociale ontwikkeling. Bij de leerontwikkeling kijken we naar methodetoetsen en de methode onafhankelijke toetsen, de zogenaamde Cito toetsen. De methode toetsen toetst wat het kind de afgelopen periode in de klas heeft geoefend. De Cito toets brengt in beeld wat het kind daar op langere termijn nog van weet. Beide toetsen zijn belangrijk voor deze ontwikkeling, naast het beeld van de leerkracht. De leerkracht observeert het kind namelijk dagelijks en volgt daarmee de ontwikkeling op de voet! | Zeker bij jongere kinderen zien we dat de toets resultaten lastig te interpreteren zijn. Een kleuter is nog maar net op school en de ontwikkeling gaat zo snel: deze is niet te vangen in de Cito toets. Daarom kiezen wij ervoor niet meer te toetsen bij de kleuters. Wel zorgen we dat we, door de observaties, steeds een volgende stap in de ontwikkeling van de leerling kunnen aanreiken.
CitoIn groep 3 moeten kinderen zich op een speelse manier verder kunnen ontwikkelen. De toetsen krijgen daar een andere waarde en zijn al meer aanvullend. Daarom nemen we in groep 3 de Cito rekenen en spelling af.
Gedifferentieerd aanbodVanaf groep 3 worden de kinderen 2 keer per jaar getoetst. De leerkracht heeft hierin de regie. Op de Willibrordschool kiezen we ervoor niet te oefenen voor de Cito toetsen. Dit is namelijk niet wat het kind nodig heeft en geeft een onevenredig beeld van de ontwikkeling. Wel willen we kinderen met verschillende manieren van vragen stellen in aanraking laten komen, zodat ze hier niet door verrast worden. De leerkracht draagt zorg voor een gedifferentieerd aanbod. Meer weten over ons gedifferentieerde aanbod? Dat is hierte lezen. |
Kindcentrum WillibrordBoekenstein 47 1852 WS Heiloo T (072) 532 05 03 Anita Kraakman
Locatie | KennismakenKom kennismaken met Willibrord Nieuw in de wijk Zuiderloo, Heiloo?
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Partners
Trots! Wij zijn...
| Snel naar:De Willibrord Onderwijs
| Groepen Opvang
|