Meer- en hoogbegaafden | |
Vaak leveren meer-en hoogbegaafden goede schoolprestaties. Maar goed presteren en goed leren zijn niet hetzelfde. Als je met twee vingers in je neus de basisschool doorloopt, ontwikkel je geen leervermogen. Daarvoor moet je juist situaties aangaan waar je minder zeker bent van een goede prestatie: uitdagingen (durven) aangaan. Als school hebben we gekozen om gebruik te maken van de materialen van Levelspel en Levelwerk, naast de extra uitdaging die al in Snappet geboden wordt. Het materiaal van Levelspel en Levelwerk is ontwikkeld vanuit de gedachte dat ‘het moeilijk moet’. Er is sprake van leren, grenzen verleggen en uit de comfortzone stappen. Om te leren heb je vaardigheden nodig;
LevelspelVoor de groepen 1-2 wordt er gewerkt met Levelspel. Levelspel is Levelwerk voor kleuters. Het is een gestructureerd pakket puzzel- en andere opdrachten voor kleuters die ‘meer’ kunnen. Het bereidt kinderen voor op het werken met Levelwerk.
Levelwerk bestaat uit 7 boxen waarbij zij een doorgaande leerlijn aanbieden voor de meer-en hoogbegaafden. Levelwerk biedt een totaalaanbod van verrijkende activiteiten op het gebied van taal/lezen en rekenen, techniek en allerlei. Daarnaast biedt Levelwerk de mogelijkheid om met zelfgekozen onderwerpen aan de slag te gaan. De groepen 3-8 hebben per groep een eigen box met alle materialen die ingezet kunnen worden in de groep. De leerlingen volgen de compacte lijn van de lesstof van de methodes van school en kunnen daarna verder met verrijkingswerk. De laatste box is een uitloopbox groep 8. Hierin zit nog meer uitdaging voor kinderen die het andere aanbod al tot zich hebben genomen. | Er is een vast instructiemoment waarbij met de kinderen wordt gekeken naar de taken voor de week. Het gaat hierbij om terugkijken op het eerder gemaakte werk en vooruitkijken op wat de komende tijd verwacht wordt. Daarnaast krijgen de kinderen dus taken die ze gedurende de week verwerken. Voor deze kinderen is het bij het reguliere aanbod van belang dat ze de lesstof “onderhouden”. Kort blijven oefenen om de kennis en vaardigheden wel paraat te hebben. Hier is echter minder stof en minder tijd voor nodig. Door het compacten van de lesstof ontstaat meer tijd om te verdiepen in de uitdagende materie.
LesstofDe leerkrachten bekijken welke stof voor de kinderen relevant is, zij zijn ten slotte de onderwijsprofessionals. Tijdens de leerlingbespreking wordt dit ook met de intern begeleider besproken. Natuurlijk wordt u als ouder ook op de hoogte gehouden. Heeft u hier vragen over? Bespreek dit gerust met de leerkracht. Samen staan we om de ontwikkeling van het kind. Uitgangspunt is passende lesstof voor iedereen, met de bijbehorende resultaten. Het is voor ieder kind vervelend om te moeilijke of te makkelijke lesstof aangeboden te krijgen. Soms kan een kind de extra lesstof wel aan, maar is het niet mogelijk om de reguliere lesstof te compacten. Dan komt dit de algemene prestaties niet ten goede, wat dus niet passend is. Het is dus steeds zoeken naar de juiste balans, met blijvend als uitgangspunt: “lekker in je vel, naar jouw topniveau!” |
Kindcentrum WillibrordBoekenstein 47 1852 WS Heiloo T (072) 532 05 03 Anita Kraakman
Locatie | KennismakenKom kennismaken met Willibrord Nieuw in de wijk Zuiderloo, Heiloo?
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Partners
Trots! Wij zijn...
| Snel naar:De Willibrord Onderwijs
| Groepen Opvang
|